RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 2
BAHASA MALAYSIA TAHUN 2
Minggu :
ke 8
Hari : Rabu
Masa :
1120-1220 (60 minit)- 2 masa diperuntukkan
Tarikh :
18 April 2012
Tema
2 : Sihat Dan Cerdas
Unit
4 :
Jagalah Kebersihan
Tajuk :
Mencuci Tangan
Fokus Utama:
v Standard
Kandungan : 2.3
v Standard
Pembelajaran : 2.3.1
Fokus Sampingan :
v Standard
Kandungan : 3.2
v Standard
Pembelajaran : 3.2.4
Pengisian Kurikulum :
KBT : KB - Mengenal pasti
BCB - Bacaan Intensif
Objektif : Di akhir pengajaran dan pembelajaran
murid-murid dapat :
1) Menulis perkataan yang mengandungi dua
suku kata atau
lebih dan menulis frasa yang mengandungi dua suku kata
atau lebih.
2) Membaca ayat penyata dengan sebutan dan
intonasi yang
Betul
Set Induksi (5 minit)
Ø Guru
menayangkan video nyanyian lagu ‘Gosok Gigi’
Ø Murid-murid
dan guru menyanyikan lagu bersama-sama video.
Akitiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
Langkah 1 (5 minit)
Ø Guru
mengaitkan lagu dengan tajuk pelajaran melalui gambar yang
yang ditayangkan – tangan, gigi,
hidung, telinga, mata, rambut.
- Selain menjaga kebersihan gigi
kita perlu juga menjaga kebersihan
tangan,
rambut,mata, hidung, telinga.
- Cuci tangan dengan bersih sebelum
dan selepas makan.
Langkah 2 (10 minit)
Ø Guru
menayangkan video tentang langkah-langkah mencuci tangan.
Ø Murid-murid
mengikut video- langkah-langkah mencuci tangan .
Ø Bersoal
jawab selepas tayangan video.
Langkah 3 (10 minit)
Ø Membaca
dialog dari lembaran yang diedarkan.
- guru mengedar
lembaran dialog kepada murid-murid dan
membimbing murid-murid membaca dan memahami dialog.
membimbing murid-murid membaca dan memahami dialog.
- murid-murid
membaca dialog secara berkumpulan.
Langkah 4 ( 10 minit)
Ø Guru
menayangkan lembaran dialog.
- guru membimbing
murid-murid mengenali perkataan yang
mengandungi
dua suku kata atau lebih yang terdapat
dalam
dialog.
dialog.
Cth : minum, cuci, tangan, dahulu, terima.
- guru membimbing murid-murid
mengenali frasa yang
mengandungi dua suku kata atau lebih yang terdapat dalam dialog.
mengandungi dua suku kata atau lebih yang terdapat dalam dialog.
Cth : minum petang, cuci tangan,
kakak ajarkan, terima kasih, ibu
gembira, melihat adik.
Langkah
5 (10 minit)
Ø Guru
menayangkan gambar tentang langkah-langkah mencuci tangan
- murid-murid membaca ayat penyata
yang terdapat dalam gambar.
- tanpa melihat video dan gambar
guru meminta murid-murid meniru
cara-cara mencuci tangan mengikut
langkah-langkah yang betul.
Langkah 6 (7 minit)
Ø Guru
menunjukkan grafik dan lembaran kerja
-
murid-murid melengkapkan grafik perkataan dan frasa berpandukan dialog.
-
murid-murid memadankan ayat penyata dengan gambar yang sesuai.
Penutup (3 minit)
Ø Guru
menayangkan semula nyanyian lagu ‘Gosok Gigi’
- murid-murid dan guru menyanyikan
lagu bersama-sama.